Harava - Skenaariokysely
Harava - Skenaariokysely
Paikanna
Ajax loader
Karttatasoja ladataan
1/7 Skenaariot osayleiskaavoituksessa

    Länsiväylän ympäristön osayleiskaavoitus - kommentoi skenaariovaihtoehtoja

    Länsiväylän ympäristön osayleiskaava on valmisteilla ja nyt esillä on neljä erilaista skenaariota. Kommentoi skenaarioita 20.10.2022 mennessä.

    Mihin mielipidettäsi tarvitaan?

    Jotta voidaan suunnitella Länsiväylän alueen tulevaisuutta kaavalle asetettujen tavoitteiden mukaiseksi, tarvitaan myös asiasta kiinnostuneiden näkemyksiä. Kaupungin asiantuntijat ovat laatineet neljä erilaista skenaariota alueen mahdollisista kehityssuunnista. Skenaariot esitellään seuraavilla sivuilla ja samalla pääset antamaan näkemyksesi jokaisesta skenaariosta.

    Voit myös tutustua skenaarioihin videon avulla: https://youtu.be/zrcI9bxaiRg



    Mitä skenaariot ovat?

    Skenaariot eivät vielä ole kaavasuunnitelmia. Minkään skenaarion ei ole ajateltu toteutuvan sellaisenaan, vaan nyt tutkitaan skenaarioiden eri osien ja ratkaisujen vaikutuksia. Vaikutusten arvioinnin pohjalta voidaan tehdä johtopäätökset varsinaisen osayleiskaavaluonnoksen laatimiseksi. Eri skenaarioista on tarkoitus valita osia ja ratkaisuja osayleiskaavaluonnoksen pohjaksi ja kehittää niitä edelleen.



    Skenaariot eroavat lähinnä Länsiväylän väyläratkaisun ja sallitun ajonopeuden sekä maankäytön muutosalueiden laajuuden suhteen. Maankäytön muutosalueet voivat sisältää myös muuttumattomia osia. Skenaarioissa on hahmoteltu mm. viher- ja virkistysyhteyksiä, rantareittiä, baanaa, liikennejärjestelmää, liittymiä sekä asumisen ja toimitilan määrää karkealla tasolla. Kaikille skenaarioille on yhteistä, että Koivusaaren on oletettu rakentuvan laaditun asemakaavan mukaisena, Katajaharjun eritasoliittymä poistuu, ja Länsisatamasta on rakennettu satamatunneli, joka johtaa Länsiväylälle. Näitä asioita ei ratkaista tässä osayleiskaavassa. Kaikissa skenaarioissa uusien rakentamisalueiden rannat ovat julkisia. 



    Osayleiskaavoitus koskee Länsiväylää ja sen lähialueita Koivusaaressa, Lauttasaaressa ja Salmisaaressa. Osayleiskaavatyön yleisenä tavoitteena on vähentää väylämäisen liikenneympäristön haittavaikutuksia asutukselle sekä tutkia Länsiväylän varren kaupunkirakenteen kehittämismahdollisuuksia Lauttasaaressa ja Salmisaaressa. Tavoitteista laajemmin osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa: https://www.hel.fi/hel2/ksv/liitteet/oas/1572-00.pdf



    Osayleiskaavalla osoitetaan alueen keskeinen yhdyskuntarakenne ja siinä keskitytään kaupunkirakenteen kannalta keskeisiin asioihin, kuten asumiseen, työpaikkojen ja palvelujen sijoittumiseen, liikenneyhteyksiin sekä virkistys- ja viherverkostoon

    Osayleiskaava ohjaa alueen asemakaavoitusta.
    2/7 Taustatiedot

      Vastaajan tiedot

      Missä roolissa vastaat kyselyyn? Valitse itsellesi parhaiten sopiva vaihtoehto.
      Asuinpaikka (postinumeroalue)
      Merkkejä jäljellä: 5
      Ikä

      3/7 Skenaario 0+ Täydentyvä nykytilanne
        Tutustu skenaarioon. Pohdi, mikä skenaariossa on hyvää ja mikä huonoa. Tästä linkistä pääset suurempaan kuvaan.

        attachment image

        attachment image
        • Nykytilanteen maltillinen kehittäminen. 

        • Rakentamista Katajaharjussa kannelle ja maltillisesti muissa kohdissa. Asuntotarjonta ei kasva merkittävästi. Salmisaaressa vähäinen toimitilakasvu mahdollista. 

        • Länsiväylä säilyy nykyisenkaltaisena moottoritienä (80 km/h). 

        • Nykyinen Katajaharjun eritasoliittymä poistuu Koivusaaren liittymän valmistuessa. 

        • Satamatunnelin suu sijoittuu Lapinlahden puiston eteläpuolelle. 

        • Baana ja rantareitti. 

        • Ei muutoksia palveluihin ja joukkoliikenneratkaisuun.

        Alustavat (laskennalliset) asukas- ja työpaikkamäärälisäykset

        • Asukkaat Lauttasaari: 1 000–1 500

        • Asukkaat Salmisaari: -

        • Työpaikat Lauttasaari: 500

        • Työpaikat Salmisaari: 1 000

        SALMISAARI: Arvioi skenaario seuraavien ratkaisujen osalta

        Rakentamisen määrä
        liian vähän
        liikaa
        Liikenneratkaisu
        erinomainen
        huono
        Viher- ja virkistysyhteydet
        erinomainen
        huono

        LAUTTASAARI: Arvioi skenaario seuraavien ratkaisujen osalta

        Rakentamisen määrä
        liian vähän
        liikaa
        Liikenneratkaisu
        erinomainen
        huono
        Viher- ja virkistysyhteydet
        erinomainen
        huono
        4/7 Skenaario 1 Hillitty kasvu
          Tutustu skenaarioon. Pohdi, mikä skenaariossa on hyvää ja mikä huonoa. Tästä linkistä pääset suurempaan kuvaan.

          attachment image

          attachment image

          • Skenaario mahdollistaa rakentamista paikoitellen. Uusia asuin- tai toimitilakortteleita on osoitettavissa lähemmäs väylää, osin meritäytöille, sekä Katajaharjun kannelle. 

          • Länsiväylä säilyy väylämäisenä, mutta nopeusrajoitus laskee (60 km/h). Nykyinen Katajaharjun eritasoliittymä poistuu Koivusaaren liittymän valmistuessa. 

          • Joukkoliikenneratkaisuun ei tule muutoksia. 

          • Satamatunnelin suu sijoittuu Lapinlahden puiston eteläpuolelle. 

          • Baana ja rantareitti. 

          • Skenaario ei mahdollista palvelurakenteen merkittävää kehittämistä, mahdollisesti yksittäisiä uusia palveluja. 

          • Viher- ja virkistysverkoston kehittäminen on pienimuotoisesti mahdollista uusilla rakentamisalueilla. 

          Alustavat (laskennalliset) asukas- ja työpaikkamäärälisäykset

          • Asukkaat Lauttasaari: 3 000–3 500

          • Asukkaat Salmisaari: 1 000–1 500

          • Työpaikat Lauttasaari: 500–1 000

          • Työpaikat Salmisaari: 1 500–2 000


          SALMISAARI: Arvioi skenaario seuraavien ratkaisujen osalta

          Rakentamisen määrä
          liian vähän
          liikaa
          Liikenneratkaisu
          erinomainen
          huono
          Viher- ja virkistysyhteydet
          erinomainen
          huono

          LAUTTASAARI: Arvioi skenaario seuraavien ratkaisujen osalta

          Rakentamisen määrä
          liian vähän
          liikaa
          Liikenneratkaisu
          erinomainen
          huono
          Viher- ja virkistysyhteydet
          erinomainen
          huono
          5/7 Skenaario 2 Kantakaupunki
            Tutustu skenaarioon. Pohdi, mikä skenaariossa on hyvää ja mikä huonoa. Tästä linkistä pääset suurempaan kuvaan.

            attachment image

            attachment image

            • Länsiväylän ympäristö muuttuu kantakaupunkimaiseksi. 

            • Skenaario mahdollistaa Lauttasaareen uutta asuinrakentamista ja toimitilaa Länsiväylän molemmin puolin. Asuinalueen laajeneminen edellyttää meritäyttöjä. Salmisaaressa meritäytöt mahdollistavat uuden asuin- ja työpaikka-alueen Länsiväylän pohjoispuolella. 

            • Länsiväylä muuttuu kaduksi (50 km/h), jonka yhteydessä kulkee raitiotie ja baana. Lemissaaressa ja Salmisaaressa on tasoliittymät. Nykyinen Katajaharjun eritasoliittymä poistuu Koivusaaren liittymän valmistuessa, ja Koivusaaren eritasoliittymä toteutetaan kevennettynä ratkaisuna. 

            • Skenaariossa satamatunnelin suu sijoittuu lännemmäs, Morsiamen paikkeille. 

            • Kasvava asukas- ja työpaikkamäärä luovat mahdollisuuksia uusille palveluille. 

            • Poikittaisia viher- ja virkistysyhteyksiä lisätään Länsiväylän poikki, rantareitti kulkee alueella yhtenäisenä ja Ourit-saarille rakennetaan uusi jalankulku- ja pyöräilysilta. 

            • Skenaariossa esitetyt raitiotie ja baana saattavat edellyttää uutta siltaa Lapinlahden sillan viereen. Skenaarion toteutus Salmisaaressa edellyttää voimalinjan kaapelointia (tai siirtoa) ja voimalaitosalueen supistamista.

            Alustavat (laskennalliset) asukas- ja työpaikkamäärälisäykset

            • Asukkaat Lauttasaari: 7 500–8 500

            • Asukkaat Salmisaari: 4 000–5 500

            • Työpaikat Lauttasaari: 500–1 000

            • Työpaikat Salmisaari: 4 500–5 000


            SALMISAARI: Arvioi skenaario seuraavien ratkaisujen osalta

            Rakentamisen määrä
            liian vähän
            liikaa
            Liikenneratkaisu
            erinomainen
            huono
            Viher- ja virkistysyhteydet
            erinomainen
            huono

            LAUTTASAARI: Arvioi skenaario seuraavien ratkaisujen osalta

            Rakentamisen määrä
            liian vähän
            liikaa
            Liikenneratkaisu
            erinomainen
            huono
            Viher- ja virkistysyhteydet
            erinomainen
            huono
            6/7 Skenaario 3 Keskustan urbaani jatke
              Tutustu skenaarioon. Pohdi, mikä skenaariossa on hyvää ja mikä huonoa. Tästä linkistä pääset suurempaan kuvaan.

              attachment image

              attachment image

              • Länsiväylä on tunnelissa Lauttasaaressa, mikä mahdollistaa uuden asuinalueen Pohjois-Lauttasaaressa asuinkortteleineen, puistoineen ja katuineen. Maanalainen liikenneratkaisu edellyttää suurten investointien kattamiseksi suuria kerrosalatuottoja ja meritäyttöjä. Salmisaaressa meritäytöille rakennetaan korkeampia toimitila- ja asuintaloja. 

              • Pikaraitiotie, paikallinen ajoneuvoliikenne ja baana ovat katutasossa erillään tunnelista. Salmisaaressa Länsiväylä on pinnassa, mutta sen linjaus muuttuu. 

              • Lemissaaren liittymä poistuu, ja Katajaharjun liittymä poistuu Koivusaaren liittymän valmistuessa. Ajonopeus tunnelissa on 80 km/h (tai 60 km/h).  

              • Skenaariossa satamatunnelin suu sijoittuu lännemmäs Morsiamen paikkeille. 

              • Kasvava asukas- ja työpaikkamäärä luovat mahdollisuuksia uusille palveluille. 

              • Rakentaminen viher- ja virkistysyhteyksineen suunnitellaan uusista lähtökohdista. Rantareitti kulkee alueella yhtenäisenä ja Ourit-saarille rakennetaan uusi jalankulku- ja pyöräilysilta. 

              • Skenaariossa esitetyt raitiotie ja baana edellyttävät uutta siltaa Lapinlahden sillan viereen. Skenaarion toteutus Salmisaaressa edellyttää voimalinjan kaapelointia (tai siirtoa) ja voimalaitosalueiden supistumista.  

              Alustavat (laskennalliset) asukas- ja työpaikkamäärälisäykset

              • Asukkaat Lauttasaari: 10 000–12 000

              • Asukkaat Salmisaari: 4 500–5 000

              • Työpaikat Lauttasaari: 500–1 500

              • Työpaikat Salmisaari: 5 000–6 500


              SALMISAARI: Arvioi skenaario seuraavien ratkaisujen osalta

              Rakentamisen määrä
              liian vähän
              liikaa
              Liikenneratkaisu
              erinomainen
              huono
              Viher- ja virkistysyhteydet
              erinomainen
              huono

              LAUTTASAARI: Arvioi skenaario seuraavien ratkaisujen osalta

              Rakentamisen määrä
              liian vähän
              liikaa
              Liikenneratkaisu
              erinomainen
              huono
              Viher- ja virkistysyhteydet
              erinomainen
              huono
              7/7 Skenaarioiden yhteenveto
                Minkä skenaarion pohjalta lähtisit kehittämään Salmisaaren aluetta?
                Mitä pidät hyvänä kyseisessä skenaariossa Salmisaaren osalta?
                Valitse min. 1 vaihtoehto





                Minkä skenaarion pohjalta lähtisit kehittämään Lauttasaaren aluetta?
                Mitä pidät hyvänä kyseisessä skenaariossa Lauttasaaren osalta?
                Valitse min. 1 vaihtoehto







                Oma kommenttini skenaarioista
                Merkkejä jäljellä: 500