Harava - Kysely Kalevantien liikenteen ja maankäytön yleissuunnitelmaluonnoksesta
Harava - Kysely Kalevantien liikenteen ja maankäytön yleissuunnitelmaluonnoksesta
Paikanna
Ajax loader
Karttatasoja ladataan
1/4 Johdanto

    Kysely Kalevantien yleissuunnitelmaluonnoksesta

    Yleissuunnitelmassa on esitetty Kalevantien liikenteen, katuympäristön ja meluntorjunnan järjestelyille tulevaisuuden tavoitetilanne. Kyselyn tavoitteena on saada kuntalaisten ja sidosryhmien mielipiteitä ja näkemyksiä esitetyistä ratkaisuehdotuksista. Kalevantien suunnittelualue alkaa lännessä Yliopistonkadun liittymästä ja päättyy idässä Hervannan valtaväylän rampin liittymään.

    Tarkempaa tietoa Kalevantien yleissuunnitelmasta osoitteessa Kalevantien yleissuunnitelma.

    Kysely on avoinna 28.3.2022 - 10.4.2022



    attachment image

    Kalevantien suunnittelualue kartalla

    Kalevantien suunnittelualue kartalla pdf:nä
    Kalevantien.suunnitelma.alue.pdf
    Siirry eteen tai taaksepäin kyselyssä Edellinen- tai Seuraava-painikkeilla.

     
    2/4 Suunnitelma

      Kalevantien yleissuunnitelma

      Kalevantien suunnittelujaksolla tavoitteena on kehittää katutilaa siten, että se tukee kestävää liikkumista, soveltuu kulttuurihistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti ympäristöönsä sekä vähentää liikenteestä aiheutuvia haittoja, kuten melu- ja turvallisuusongelmia. Kalevantie säilyy pääkokoojakatuna, jonka liikenteellinen toimivuus varmistetaan.

      Yleissuunnitelman keskeisiä toimenpiteitä ovat:

      - pyöräilylle oma erillinen väylä, joka vastaa pääpyöräreitin laatutasoa

      - jalankulun ja pyöräilyn erottelu toisistaan

      - suojateiden turvallisuuden parantaminen

      - joukkoliikenteen pysäkkiolosuhteiden parantaminen

      - autoliikenteen kaistojen vähentäminen, jolla mahdollistetaan pyöräily, kävely- ja pysäkkijärjestelyjen sekä viihtyvyyden parantaminen

      - liittymäjärjestelyjen selkiyttäminen hautausmaan pysäköintialueen kohdalla

      - katuympäristön viihtyisyyden parantaminen

      - meluntorjuntatoimenpiteet Karjalanpuiston ja Vuohenojan kohdalla

      - nopeusrajoituksen alentaminen 50 --> 40 km/h Salhojankadun ja Takojankadun välisellä osuudella

      Kalevantien yleissuunnitelma
      attachment image

      Kalevantien yleissuunnitelma pdf:nä
      Kalevantie_YS_luonnos_2022-02-08.pdf

      Kalevantien kaikki tyyppipoikkileikkauskuvat alta pdf:nä
      attachment image

      Kalevantien poikkileikkauskuvat pdf:nä
      Poikkileikkaukset_A-D_220222.pdf

      Kalevantien kaikki meluaitavaihtoehdot alta pdf:nä
      attachment image

      Kalevantien meluaitavaihtoehdot
      Meluaitavaihtoehdot.Kalevantie.pdf

      Mitä mieltä olet seuraavista Kalevantien yleissuunnitelmaluonnoksessa esitetyistä toimenpiteistä?

      Pyöräilyolosuhteiden kehittäminen
      Vastustan
      Kannatan
      •Pyöräilylle kadun eteläpuolelle oma erillinen väylä, joka vastaa pääpyöräreitin laatutasoa.

      •Pyöräilymahdollisuuksia Kalevantien pohjoisreunassa vähennetään nykyisestä.

      •Pyöräpysäköintimahdollisuuksia keskeisimpien pysäkkien yhteydessä.
      Avoin kommentti
      Merkkejä jäljellä: 250
      Kävelyolosuhteiden kehittäminen
      Vastustan
      Kannatan
      •Kävelyn ja pyöräilyn erottaminen nykyistä paremmin toisistaan

      •Jalankulun reitit säilyvät pääosin nykyisellään. Kaupinkadun ja Takojankadun välillä kadun pohjoisreunan jalankulku osoitetaan Karjalanpuistoon, jonka väylä parannetaan ja muutetaan talvikunnossapidettäväksi.
      Avoin kommentti
      Merkkejä jäljellä: 250
      Suojatiejärjestelyjen kehittäminen
      Vastustan
      Kannatan
      •Keskisaarekkeet kaikille Kalevantien ylittäville suojateille.

      •Vähäliikenteisten sivukatujen kohdilla ns. ylijatketut jalkakäytävät ja pyörätiet korostavat kävelyn ja pyöräilyn ”etuajooikeutta”.

      •Uusi liikennevaloohjattu suojatie Kaupinkadun liittymän kohdalle lähelle linja-autopysäkkejä. Nykyinen liikennevalo-ohjattu suojatie hautausmaan kohdalla esitetty poistettavaksi.

      •Suojatie Järvensivuntien liittymän kohdalla esitetty siirrettäväksi Leipurinkadun liittymään.

      •Muilta osin suojateiden sijainnit ennallaan.
      Avoin kommentti
      Merkkejä jäljellä: 250
      Pysäkkiympäristöjen kehittäminen
      Vastustan
      Kannatan
      •Pysäkeille erilliset odotustilat, jotka ovat kadun eteläpuolella erillään pyörätiestä ja jalkakäytävästä.

      •Joillekin pysäkeille on osoitettu pyöräpysäköintimahdollisuus.
      Avoin kommentti
      Merkkejä jäljellä: 250
      Pysäkkien sijainnit
      Vastustan
      Kannatan
      •Pysäkkien sijainteihin esitetty muutoksia Tamperetalon ja hautausmaan kohdalla. Tavoitteena on ollut joukkoliikenteen sujuva liikennöinti sekä turvalliset yhteydet pysäkeille.

      •Tilhentien nykyinen pysäkkipari on esitetty poistettavaksi. Lähimmät pysäkit sijaitsevat Viklanpolun kohdalla.
      Avoin kommentti
      Merkkejä jäljellä: 250
      Autoliikenteen kaista- ja liittymäjärjestelyt
      Vastustan
      Kannatan
      •Ajokaistojen vähentäminen neljästä kahteen kaistaan. Liittymissä ryhmittymiskaistat. Vasemmalle kääntymiskaistat.

      •Uusi liikennevaloohjattu liittymä Kaupinkadun kohdalla. Liittymään yhdistetään neljäntenä haarana hautausmaan pysäköintialue.

      •Vapaa oikea järjestelyt poistetaan Takojankadun ja Hervannan valtaväylän rampin liittymistä. Oikealle kääntyvät ovat jatkossa valo-ohjauksen piirissä.

      •Salhojankadun ja Takojankadun välillä nopeusrajoitus 40 km/h

      •Autoliikenteen kaistojen vähentäminen mahdollistaa pyöräily, kävely- ja pysäkkijärjestelyjen parantamisen sekä viihtyvyyden lisäämisen.

      •Kaistojen vähentäminen heikentää hieman autoliikenteen sujuvuutta, mutta merkittävää ruuhkautumista ei ole odotettavissa.
      Avoin kommentti
      Merkkejä jäljellä: 250
      Pysäköinti
      Vastustan
      Kannatan
      •Hautausmaan pysäköintialueella pysäköintipaikkojen määrä vähenee noin 15-20 kpl, kun katualue jäsennellään turvallisemmaksi ja toimivammaksi.

      •Kaikki autoliikenne pysäköintialueelle järjestetään uuden valoohjatun liittymän kautta. Poistetaan muurin vierestä pysäköintipaikat, joilta nykytilanteessa peruutetaan pyörätielle.

      •Noin 10 uutta pysäköintipaikkaa osoitettu Kalevantien eteläreunaan lähelle pysäköintialuetta.

      •Tilausliikenteen linja-autoille on osoitettu pysäköintipaikkoja Hautausmaankadun läheisyydessä.
      Avoin kommentti
      Merkkejä jäljellä: 250
      Katuympäristön kehittäminen
      Vastustan
      Kannatan
      •Nykyisen asfaltoidun alueen jäsentäminen kiveyksin ja istutuksin

      •Nykyisiä katupuita ja pensaita poistetaan paikoin ja osin uusitaan
      Avoin kommentti
      Merkkejä jäljellä: 250
      Meluntorjuntaratkaisut
      Vastustan
      Kannatan
      •Karjalanpuiston ja Kiinanmuurin kohdalla Kalevantien liikennemeluhaitan torjumiseksi meluaita, ajokaistojen vähentäminen ja nopeusrajoituksen alentaminen 40 km/h:iin. Meluaidan korkeus länsipäässä on 2 m ja itäpäässä 1 m. Meluesteen pituus 360 m.

      •Vuohenojalla Kalevantien liikennemeluhaittaa voidaan ehkäistä yksittäisten tonttien rajalle toteutettavilla meluesteillä.
      Avoin kommentti
      Merkkejä jäljellä: 250
      Siirry eteen tai taaksepäin kyselyssä Edellinen- tai Seuraava-painikkeilla.
      4/4 Taustatiedot
        Sukupuoli


        Ikä





        Mikä seuraavista vaihtoehdoista kuvaa parhaiten sinua liittyen Kalevantien alueeseen?




        Liikun yleensä alueella
        Valitse maks. 2 vaihtoehtoa




        Asuinalueeni postinumero
        Merkkejä jäljellä: 5
        Siirry eteen tai taaksepäin kyselyssä Edellinen- tai Seuraava-painikkeilla.

        Paina Lähetä-painiketta vasta kun olet vastannut kaikkiin haluamiisi kysymyksiin.